FORSIDEN ADD MEG INSTAGRAM WEHEARTIT

Hva gjør jeg for en sunnere hverdag?

I sommerferien hadde jeg som mål å bare kose meg. Jeg syns ikke sommeren er tiden til å tenke på hva jeg spiser og drikker, eller få dårlig samvittighet fordi jeg ikke har rukket å trene. Det var kjempedeilig å bare kose meg hele sommeren, men det kjennes jo såklart på kroppen etterpå. Jeg mener ikke at jeg gjennom hele ferien fråtset i meg absolutt alt usunt og såvidt gadd å bevege meg, men jeg reiste mye, spiste mye på restaurant, drakk endel brus, spiste is og godteri hvis jeg ville ha det osv. Siden skolen og hverdagen begynte igjen har jeg forsøkt å komme inn i en god rutine igjen, men det har faktisk tatt litt tid. Nå er jeg inne i en veldig god periode kostholdsmessig, og jobber enda med treningen. Jeg tenkte uansett å gi dere litt tips om hva jeg gjør for å ha en sunnere hverdag. 

  • Jeg drikker mye mer vann. Det å hele tiden ha et glass kaldt vann eller en flaske med vann foran seg er et supert triks! Det er mye lettere å huske på å drikke når du har det rett foran nesen. 
     
  • Jeg spiser mer frukt og grønnsaker. Her i huset har vi begynt å skjære opp frukt og grønnsaker omtrent hver kveld - vi spiser det enten som det er eller med kesamdipp. Vi bruker også mer grønnsaker i middagene. 
     
  • Jeg prøver å kutte ut kjøtt/spise mindre kjøtt. Dette kommer det et eget innlegg om ganske snart. Men det er mye enklere å spise mer grønt hvis du spiser mindre kjøtt. 
     
  • Når jeg har søtsug drikker jeg en kopp te eller skjærer opp litt frukt. Om dagen er pink lady eplene min favoritt. Om det ikke hjelper tar jeg en liten bit med mørk sjokolade over 70%. Jeg syns ikke det er så godt at jeg fråtser i det, en liten bit holder ofte lenge. 
    • Ofte blir jeg også sugen på noe søtt fordi jeg er sulten, og da spiser jeg gjerne først, så forsvinner søtsuget.
       
  • Jeg spiser ofte og jevnlig. Dette punktet sier seg selv, men om du hele tiden er behagelig mett blir du ikke fristet til å fråtse i usunne ting. Det er jo også garantert mye bedre for kroppen å spise jevnlig, det holder for eksempel blodsukkeret stabilt. 
     
  • Jeg går mer og beveger meg mer i hverdagen. For de aller fleste av oss, spesielt vi som er litt dårlig på å komme oss på trening, så er det faktisk den hverdagslige mosjonen som har alt å si. Dette gjelder alt vi gjør i en vanlig hverdag; å gå, stå, spise, rydde, vaske, le, puste. Ja, alt! 
     
  • Jeg eksprimenterer med og leter hele tiden etter nye oppskrifter. Her i huset har vi lenge vært lite kreative og ender opp med taco og pizza hvertfall én gang i uken. Nå har jeg lett masse på ulike nettsider, sosiale medier og kokebøker og har funnet mye ny inspirasjon på matfronten. Da er det lettere å ikke falle i fellen med å ha pizza hver dag. 
     
  • Og sist, men ikke minst og det aller, aller viktigste for min del: Jeg nekter ikke meg selv noe, enten det er drikke, mat, godteri eller chips. Hvis jeg nekter meg selv noe klarer jeg ikke tenke på annet. Det ender alltid med at jeg begynner å fråtse, og da må jeg starte fra scratch. 


Hva er deres beste tips??



9 kommentarer

Hege Kristin

08.09.2016 kl.11:15

så fine tips <3

Sara Holmberg

09.09.2016 kl.09:42

Hege Kristin: Tusen takk!!

Sarajaneeth

08.09.2016 kl.11:26

Supre tips☆ vet du, jeg er sinnsykt dårlig til å fokusere på å spise sunt å det å ha en sunn hverdag, så akkurat for øyeblikket har jeg ingen særlig gode tips, men jammen skal jeg prøve å følge dine☆

Sara Holmberg

09.09.2016 kl.09:42

Sarajaneeth: Tusen takk! Skjønner hva du mener, det skal ofte ikke være så lett! Håper disse hjelper litt :D

Tiril

08.09.2016 kl.13:57

Så mange gode tips!

Det trengte jeg også :)

Sara Holmberg

09.09.2016 kl.09:42

Tiril: Tusen takk:)

Johanne Haneberg

08.09.2016 kl.15:29

Du er så flink <3

Hanne Mjåseth

08.09.2016 kl.22:37

Stå på videre :) Gode tips - tusen takk!

Sara Holmberg

09.09.2016 kl.09:43

Hanne Mjåseth: Tusen takk! :)

Skriv en ny kommentar

hits